تفاوت کفپوش های چوبی ولمینت
تفاوت پارکت های چوبی و لمینت

“پارکت چوبی”

پارکت پوششی از جنس چوب است، که برای کف داخل ساختمان استفاده می‌شود. پس از نصب، سطح روی آن را ساب زده و سپس با پوشش مناسب رنگ می‌زنند، تا صاف و صیقلی شود. پارکت در اثر برخورد اشیاء نوک تیز با آن آسیب دیده و خش می‌افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجددا ساب خورده و پوشش آن تجدید شود .کفپوش‌های پارکت، با ظاهری چشم نواز و طراحی مد روز، از مقبولیتی غیر قابل رقابت برخوردارند. این کفپوش‌ها، تمامی زیبائی که شما از یک پوشش چوبی انتظار دارید، را به شما عرضه خواهد کرد. پارکت به عنوان سالم ترین کفپوش جهان از نظر سلامت و بهداشت و پاکیزگی شناخته می‌شود و از نظر اقتصادی باید پارکت را به عنوان یک سرمایه تلقی کرد نه کالای مصرفی، زیرا این کفپوش همیشه ارزش مالی خود را حفظ می‌کند و موقع فروش ملک به مراتب بیش از بهای خود، ایجاد ارزش افزوده می‌کند. پارکت‌های چوبی با استفاده از گونه‌های مختلف چوب، در ابعاد و اندازه‌های مختلف وجود دارند. پارکت فرآورده‌ای صد در صد طبیعی است و گرایش به ایجاد تعادل رطوبتی با محیط اطراف خود دارد، بنابراین بهتر است در فضای داخل و با حفظ رطوبت نسبی محیط (% 55-45) استفاده شود. پارکت ها در مقابل فاکتورها و عوامل محیطی مقاومت زیادی دارند و در برابر استفاده طولانی مدت، امتحان خودشان را پس داده‌اند. رنگ، نقش و زیبایی آنها سالیان سال حفظ می شود. اما با مراقبت از این محصول با ارزش و رعایت برخی اصول ساده نگهداری، می‌توان گفت که پارکت یکی از آسان‌ترین کفپوش‌ها از نظر نگهداری و نظافت است. برای تمیز نمودن این کفپوش‌ها باید از مواد مخصوصی استفاده نمود که آسیبی به پوشش محافظ آن وارد نکند. به علت خاصیت عایقی آن در برابر صدا و گرما با قرار گرفتن پا بر روی آن در فصل زمستان، احساس سردی به بدن منتقل نمی‌شود.

مزایای پاركت چوبی:

– مقاوم در برابر اشعه‌های UV سازگار با محیطUntitled-1

-عدم رشد کپک و قارچ

– استقامت بالا و مقاوم در برابر سائیدگی، فشار و ترک خوردگی

– مقاوم در برابر لکه، حرارت (حتی ذغال افروخته )، خاکستر و آتش سیگار

– مناسب برای استفاده اقتصادی از سیستم گرمایش کف به خاطر مقاومت حرارتی پایین

-نوع اتصالات بکار رفته در پارکت موجب چفت شدن کامل درزها گردیده و در برابر نفوذ رطوبت، ماندگاری و استقامت این کفپوش ها را تضمین می‌نماید.

– ضد حساسیت بوده و لکه ذرات خاک و یا بوها را در خود نگاه نمی‌دارد.

“کفپوش‌های لمینت”

لمینت‌ها کفپوش‌هایی هستند که نمای ظاهری آنها از طرح و نقشه‌های چوب، کپی برداری شده است. در نگاه اول شاید فکر کنید که آنها الوارهای واقعی‌اند، اما با کمی دقت به مصنوعی بودن آنها پی می‌برید. در واقع لمینت‌ها از چندلایه الیاف چوب متراکم و به هم فشرده (HDF) به همراه رزین ملامین ساخته شده‌اند و سطح خارجی آنها روکشی دارد که مشابه نقش و نگارهای چوب طبیعی است. لایه رویی این کفپوش‌ها معمولا با اکسید آلومینیوم پوشیده شده است. این را هم بدانید که لمینت ها در گروه کفپوش‌های مدرن جای می‌گیرند و قدمتشان به نیم قرن هم نمی‌رسد. لمینت‌ها برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ توسط یک شرکت سوئدی اختراع شدند. این کمپانی در سال ۱۹۸۴ محصولات خود را روانه بازار کرد. امروزه این کفپوش ها توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند و در سراسر دنیا محبوبیت زیادی دارند.

مزایای پاركت لمینت:

– بهداشتی‌تر از موكت و كفپوش‌های پلاستیكیUntitledh-1

– مقاوم در مقابل فشار و خراش

– پایا و نافرسا در برابر لکه و آتش ناشی از سیگار

– نصب سهل‌تر و سریعتر از کاشی و سرامیک

– انتخابی گسترده در طرح و رنگ

– نگهداری آسان، (کف شما با تمیز نمودن، خشک و یا گاهاً نم دار برای سالها زیبا باقی می ماند). اتصال بسیار محكم قطعات.

-بدون تاب برداشتن، درز و دارای سطحی صاف و هموار.

-اشعه ماورای بنفش خورشید هم نمی‌تواند به لمینت‌ها آسیبی برساند یا رنگ و رویشان را از بین ببرد. بنابراین اگر اتاق شما آفتاب رو است، بدون نگرانی از بابت اشعه‌های خورشید لمینت‌ها را انتخاب کنید.

برخی معایب لمینیت ها

لمینت ها کاملا بی عیب و نقص نیستند و به هر حال اشکالاتی هم دارند که باید آنها را هم بدانید.

– شاید یکی از عیب های لمینت ها از دید یک مصرف کننده قشر متوسط جامعه، قیمت بالای این محصولات باشد.

– راه رفتن روی آنها سر و صدا ایجاد می‌کند. اگر به زندگی در محیط آرام عادت کرده‌اید، شاید سر و صدای ناشی از راه رفتن روی لمینت‌ها برایتان آزار دهنده باشد. در این صورت هنگام نصب لمینت‌ها می‌توانید اول یک لایه فوم روی زمین نصب کنید و بعد قطعات لمینت را روی آن قرار دهید، تا هم عایق صدا باشد و هم در استفاده طولانی مدت از هجوم احتمالی موریانه ها در امان بماند.

– از آنجاییکه این کفپوش‌ها نمی‌توانند سنباده زنی شوند، قابلیت تعمیر و یا نوسازی را ندارند. اما اگر در نصب آنها از چسب استفاده نشده باشد، تعویض لمینیت‌ها به سادگی انجام می‌شود. اگر متوجه شدید یکی از آنها خراب شده می‌توانید قطعه دیگری را به راحتی جایگزین کنید. لمینت‌ها کفپوش‌هایی هستند که قابلیت انتقال و جابه‌جایی دارند. برای مثال اگر اجاره‌نشین هستید و دلتان می‌خواهد لمینت داشته باشید، می‌توانید آنها را بخرید و نصب کنید. بعد هم هنگام اسباب‌کشی آنها را جمع کنید و با سایر اثاثیه‌ها به منزل جدید ببرید.

Untitled-k1فرق کفپوش چوبی با لمینت”                                                                                                           

البته بهترین متریال برای کف ساختمان مسکونی چوب و مشتقات آن نظیر پارکت می‌باشد،

اما کفپوش پی وی سی هم گزینه مناسبی می‌باشد، که خصوصیاتی مابین سنگ و پارکت دارد.

تفاوت بین کفپوش و پارکت در این است که کفپوش از جنس PVC است و یا به عبارتی پلاستیکی می باشد

و از امتیازات آن قابل شستشو بودن آن است، اما پارکت از جنس چوب می‌باشد.

کفپوش‌های پی وی سی از موادی به نام پلی ونیل کلراید تشکیل شده‌اند، که به عنوان متریال اصلی و یک لایه دکوراتیو که نمایی کاملا مشابه چوب طبیعی و پارکت را دارد و یک لایه محافظ که بر روی آن کشیده شده است. ظاهر کفپوش پی وی سی کاملا شبیه پارکت بوده و فرق آنچنانی با هم ندارند. تفاوت اصلی آنها در متریال آنهاست و مقاومتشان به علت لایه محافظ شیشه‌ای لمینیت ضد خشی است که بر روی پارکت کشیده شده است. این کفپوش‌ها را معمولا در فضاهای اداری و تجاری استفاده می‌کنند، که نیاز به شستشوی مداوم است. در منازل مسکونی معمولا فقط در آشپزخانه ها و راه پله ها که احتمال ریزش آب همواره وجود دارد نصب می‌شود، ولی پارکت چوبی معمولا برای کف حال پذیرایی و اتاق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت نسبت به پارکت دوام و ماندگاری بیشتری دارد، پارکت چوبی نسبت به آب فوق‌العاده حساس بوده و در صورت تماس با آب، سریعا دچار تورم می‌شود یا به اصطلاح باد می‌کند. از مهمترین ویژگی‌های کفپوش PVC، ضد آب بودن آن است. این پوشش‌ها همانند پارکت چوبی، عایق حرارتی هستند و کف اتاق را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می‌دارند و اشیای بلوری و چینی نیز در برخورد با آنها به راحتی شکسته نمی‌شوند. از نظر قیمت، کفپوش لمینت از پارکت چوبی ارزانتر است، اما به دلیل گرانتر بودن هزینه نصب و زیرسازی، نهایتا قیمت تمام شده کفپوش و پارکت بسیار به هم نزدیک است. به هر صورت پارکت چون از جنس چوب است راه رفتن روی آن احساس بهتری را به انسان می دهد.

 پارکت چوبی به روش فاق و زبانه، کلیک، میخ زنی و استفاده از چسب نصب می‌شود. کفپوش لمینت‌ها به کف اتاق چسبانده نمی‌شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته می‌شود و دور تا دور لمینت‌ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن لمینت‌های درهم قفل شده می‌شود و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت ها بر روی کف بدون استفاده از چسب می باشد. به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت‌ها، کف اتاق صدمه نمی بیند. به عنوان مثال اگر کف اتاقی سنگفرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود، اگر بنا به دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت‌ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می‌توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت ها را می‌توان تا چندین بار پس از نصب جمع‌آوری و مجددا در محلی دیگر نصب کرد. بعد  از نصب، لمینت نیازی به ساب و لاک ندارد و همان لحظه که نصب به اتمام می‌رسد، پس از نظافت، می‌توان وسایل را روی آن چید. در صورتی که تا 24 ساعت از گذاشتن وسایل خیلی سنگین بر روی پارکت باید خودداری نمایید، تا  شکل اصلی خود را در محیط پیدا کند. کفپوش لمینت از نظر زیبایی نسبت به پارکت چوبی در رده پائین‌تری قرار دارد. طرح و نقش‌های پارکت چوبی قابل تکرار نمی‌باشد و بسیار یونیک است، اما این نقش‌ها در کفپوش‌های لمینت بطور میانگین بعد از هر 5 تخته تکرار خواهد شد. کفپوش‌های چوبی کاملا دوستدار محیط زیست می‌باشند و بعد از دور انداختن می‌توانند بدون هیچ آسیبی به محیط برگردند. اما کفپوش‌های لمینت به دلیل دارا بودن مواد آلی فرار و استفاده از رزین ملامین و فشار در زمان ساخت، فاصله زیادی با محصولات ارگانیک و دوستدار محیط زیست دارند.

ویژگی‌هاکفپوش چوبیکفپوش لمینت
زیبایی ظاهریعالی با نقش و نگارهای طبیعی چوبمتوسط با نقوش تکراری و مشابه چوب
مقاومت به خراشخیلی خوب (بسته به نوع گونه و پوشش محافظعالی
مقاومت به لکه و گرد و غبارخوبعالی
مقاومت به ضربهخوبخوب
نگهداری آسانخوبخیلی خوب
مقاومت به رطوبتقابل قبولخوب
قابلیت تعمیربلهخیر
آیا کفپوش قابلیت بازسازی دارد؟بله (غیر از پوشش‌های پایه آکریلیکی)خیر
روش نصبچسب، فاق و زبانه، شناور، میخ‌زنی، کلیکاستفاده خیلی کم از چسب، بدون چسب، شناور، کلیک
عمر مفید کفپوش40-80 سال10>