روش‌های نصب چوب برای نما
روش‌های نصب چوب برای نما

نصب چوب با پیچ نمایان:

در این روش استفاده از پیچ‌های گالوانیزه یا استیل ضد زنگ ضروری است. در صورت استفاده از پیچ‌های مخصوص چوب نیازی به پیش سوراخ نیز نخواهد بود. در این روش هر چند اتصالات نمایان و مشخص است، اما احتمال تاب برداشتن چوب بکار رفته در نما به حداقل می‌رسد. این روش نصب بسیار راحت و آسان است. برای جلوگیری از تاب برداشتن چوب، زمانیکه عرض چوب از 14 سانتیمتر بیشتر باشد؛ استفاده از دو عدد پیچ و بصورت متقارن ضروری به نظر می‌رسد. مناسب ترین فاصله مناسب پیچ‌ها از یکدیگر، در حدود 40 سانتیمتر می‌باشد، البته این میزان فاصله بنا بر طرح کمتر یا بیشتر می گردد. در حال حاضر پیچ هایی در رنگ های طلایی و مشکی رنگ نیز از طرف شرکت‌های مربوطه عرضه می گردند تا نمای پیچ ها بر روی چوب ها کمتر و مخفی تر باشد ، شاید به جد می توان گفت قدیمی‌ترین، متداول‌ترین و مطمئن ترین روش نصب در جهان هنوز نصب با پیچ از رو می باشد.

Untitled-ro

Untitled-kaf

 

 

 

 

 

 

نصب چوب با انواع کلیپس:

این روش در نصب کفپوش چوبی، دکینگ و نمای تمام چوب استفاده می‌گردد. در این روش باید در ضخامت چوب‌ها شکافی متناسب با نوع کلیپس ایجاد گردیده باشد یا کلیپس از پشت کار به چوب پیچ گردد ، گاها ممکن است این شکاف های جانبی در قطعات چوبی منجر به شکستگی در و جدایی چوب از زیر کار شود و پس از این رخداد کلیپس توانایی نگهداری چوب را نخواهد داشت و ممکن است چوب استفاده شده در نما یا کف رها گردد. البته برای استفاده در کفپوش و دکینگ نیز به دلیل ایجاد تنش و فشارهای مختلف در کف، مشکلات دیگری رخ خواهد داد. مزیت استفاده از این روش پنهان ماندن اتصالات است، که زیبایی کار را افزایش می‌دهد. در حال حاضر کلیپس های مختلفی از جنس استیل ، پلاستیک های مقاوم و گالوانیزه در بازار موجود است.

Untitled-ro copy

Thermowood-installation

 

 

 

 

 

نصب چوب با بست های جدید پلاستیکی:

این نوع بست ها بدون نیاز به پیش سوراخ و یا استفاده از میخ و پیچ برای نصب چوبها به هر دو صورت افقی و عمودی در نما قابل استفاده می‌باشد. این امکان را می‌‎دهد که بدون تغییر اجزاء بتوان پروفیل آسیب دیده را به راحتی جایگزین نمود. پلاستیکی بودن این بست باعث می‌شود، بتواند تغییرات جوی را به راحتی تحمل کند. البته این موضوع به شدت به کیفیت این بست ها مرتبط می باشد و در صورت استفاده از بست های ضعیف همین عامل اولین نقطه صدمه پذیری نمای چوبی خواهد بود، ولی در مقابل این بست ها هیچ گونه اثری از اتصالات در نما باقی نمی‌گذارد و کاملا پنهان می‌باشند.

print : Thermowood siding : simplebooklet.comprint : Thermowood siding : simplebooklet.comprint : Thermowood siding : simplebooklet.com

 

 

 

 

 

نصب چوب با چسب:

این روش بیشتر برای چوب و نصب آن در فضای داخل قابل استفاده است. زیرا توانایی مقابله و استحکام لازم را در برابر تغییر شرایط جوی و تحمل باران و برف و فشار های مکانیکی بصورت کمتری دارند. استفاده از چسب‌های پلی اورتان با چوب‌های ترمووود سازگاری مناسبی دارد. اما این نکته قابل ذکر است که اتصالات با چسب های عادی برای تحمل فشارهای مکانیکی در فضای خارجی شاید گزینه اول خیلی از حرفه ای ها نباشد.

 

نصب بدون استفاده از اتصالات نمایان:

استفاده از همان روش‌های مرسوم فاق و زبانه، کلیک و … می‌باشد. که این روش هم برای فضای داخل و هم فضای خارج (تایل‌های دکینگ) قابل استفاده می‌باشد. البته استفاده از این روش نیازمند زیرسازی با شیب مناسب می‌باشد. در این روش پروفیل های چوبی که با شکل های فاق و زبانه ای تولید گشته اند بصورت مرحله مرحله بر روی یکدیگر قرار می گیرند و در فاق و زبانه های پروفیل ها به منظور ایجاد ثبات بیشتر از میخ یا پیچ های چوب استفاده می‌گردد.

 

نصب دکینگ چوبی:

برای نصب چوبها برای دکینگ بهتر است از چوبهای با ضخامت بالاتر استفاده کنیم که توانایی تحمل بار و مقاومت بیشتری داشته باشد و احتمال شکست چوب تا حد امکان کاهش یابد. فاصله زیرسازی‌ها برای دکینگ باید بین 35-30 سانتیمتر باشد. برای چوب های زیرسازی فاصله پیچ‌ها بین6-4 سانتیمتر از سر چوب تا وسط چوب در نظر بگیرید. بهترین نوع پیچ برای نصب زیرسازی اتصال چوب به سیمان و آهن، پیچ‌های گالوانیزه یا استیل مخصوص چوب می‌باشد. همچنین موقعیت پیچ از لبه تخته بایستی حداقل 2 و حداکثر 3 برابر ضخامت تخته در نظر گرفته شود. از نظر فاصله پیچ از سر هر الوار نیز معمولاً فاصله ای بین 4 تا 6 سانتیمتر تا وسط میخ یا پیچ توصیه می‌گردد. مقادیر کمتر باعث ایجاد ترک و شکستگی در سر چوب و بیشتر از آن ممکن است باعث تابیدگی چوب در لبه‌ها و نامتقارن شدن آنها گردد. این فاصله به دلیل این است که شرایط مختلف آب و هوایی موجب انبساط و انقباض چوب می‌شود. اگر فاصله ذکر شده رعایت نشود حتما پروفیل شما دچار شکستگی شده یا آسیب به کناره‌ها وارد می‌آورد.