راههای رنگ نمودن چوبهای خام
نحوه رنگ زدن چوب خام

راههای ساده و کاربردی برای رنگ نمودن چوبهای خام ارایه شده است.

“نحوه رنگ زدن چوب خام” 

 

ما معمولا به دنبال رنگ مخصوص چوب مناسبی برای چوبها و اثاثیه و همچنین کفپوشهای چوبی قدیمی می باشیم. اما چوبهای خام چطور؟ اگر به خانه ای جدید نقل مکان نمایید و کفپوشها، قرنیزها و …. هنوز رنگ نشده باشند چه می کنید؟ در اینجا راههای ساده و کاربردی برای رنگ نمودن چوبهای خام ارایه شده است. آماده سازی چوب مهمترین رکن، برای داشتن چوبی با دوام و ماندگاری طولانیست. معمولا بیشتر وسایل چوبی درون منزل، که شامل چهارچوب درب ها نیز میشود، از سوزنی برگان ساخته شده اند. در حالیکه چوبهای استفاده شده در فضای خارج مانند درب و پنجره ها، گاهی اوقات از پهن برگان ساخته می شود.

چگونه قرنیزها با گره های فراوان را رنگ نماییم؟

فرقی نمی کند چه گونه چوبی استفاده شده است، آماده سازی اولین اقدام شما خواهد بود. ابتدا، سطح چوب را تمیز نمایید، تا هر گونه کثیفی و یا پرز از روی آن برداشته شود. اگر در جهت الیاف سنباده بزنید، به نتیجه مطلوب تری می رسید؛ زیرا در صورت سنباده زدن در خلاف جهت الیاف، زبری و پرز چوب افزایش یافته و کار سخت می شود. سوزنی برگان بویژه کاج، تمایل زیادی به زبری و بلند شدن الیاف دارد و بعضی قسمت هایش نیز، پر از گره می باشد. در نتیجه سنباده زنی، مرحله خیلی مهمی در آماده سازی می باشد. گره ها بسیار مهم می باشند. قسمتی از چوب که دارای گره می باشد، بافت و رنگ متفاوتی از سایر بخشها دارد، زیرا گره ها رنگ بیشتری جذب می نمایند. اگر می خواهید قرنیز کاج گره دار خامی را رنگ کنید، گره ها بعد از رنگ نیز نمایان خواهند بود. در نتیجه اعمال چند دست محلول پوشاننده گره از ضروریات است و این محلول معمولا بوسیله قلمو و یا تنظیف و حداقل 2 یا 3 دست زده می شود؛ تا بطور کامل گره ها پوشانده شوند. پهن برگان نیازی به استفاده از محلول پوشاننده گره ندارند، زیرا اصولا دارای تعداد گره کمتری می باشند. زمانیکه محلول پوشاننده گره کاملا خشک شد، شما می توانید پرایمر خود را اعمال نمایید.

پرایمر در واقع محصولی جهت اشباع نمودن چوب و افزایش مقاومت آن در برابر رطوبت می باشد و برای استفاده در محیط هایی با رطوبت بالا مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی و حمام توصیه می شود. اجازه دهید پرایمر اعمالی بسته به دستورالعمل کارخانه تولیدی بطور کامل خشک شود، سپس با درجه سنباده نرم روی آن بکشید. در این مرحله، شما زمینه مناسب برای اعمال رنگ را فراهم کرده اید. بسته به خلل و فرج چوب و دستورالعمل رنگ، یک یا دو دست رنگ اعمال می شود. در صورت نیاز به اعمال دست دوم، ابتدا اجازه دهید دست اول بطور کامل خشک شود، سپس سنباده نرمی بزنید. به عنوان قانون کلی، دو دست بهترین نتیجه را نسبت به یکدست می دهد.

آیا مجبورید از روغن جلاهای قدیمی و خسته کننده برای قرنیزهای خود استفاده نمایید؟

هیچ اجباری برای استفاده از روغن جلاهای قدیمی برای رنگ نمودن قرنیزها، وجود ندارد. هرچند ممکن است روشی سنتی باشد ولی علاوه بر نحوه اعمال سخت آن، چسبناک و بودار نیز می باشد. همچنین دلیلی برای استفاده از رنگ سفید برای قرنیزها وجود ندارد. البته که رنگ سفید بسیار زیباست ولی کمی قدیمی و از مد افتاده شده است. این روزها، بهتر است قرنیزها رنگ متضادی نسبت به دیوارها داشته باشند، تا فضا بزرگتر و ارتفاع دیوارها بلندتر به نظر برسد. در ضمن اگر از رنگ سفید استفاده نمایید، مجبورید پروسه رنگ آمیزی را در زمان کوتاهتری نسبت به سایر رنگها تکرار نمایید؛ زیرا رنگ سفید خیلی سریع کثیف می شود. این روزها رنگهای مخصوص چوب، در طیف های متنوع و با کیفیت بالایی یافت می شوند؛ که علاوه بر زیبایی بخشیدن به سطح چوب، مقاومت آن را در برابر رطوبت، حمله عوامل مخرب و اشعه ماورابنفش خورشید افزایش می دهد و در یک جمله ماندگاری و دوام چوب را بالا می برد.

نحوه رنگ آمیزی وسایل چوبی خام در 7 مرحله:

وسایل چوبی رنگ نشده بطور محسوسی ارزان و بی ارزش به نظر می آیند. مگر اینکه خودتان آن را درست نموده و یا آن را آماده خریداری نمایید. این راهش است :

  1. دسته، فلز، دستگیره و هر چیز اضافه ای را از وسایل جدا نمایید تا دسترسی به قسمتهای پیچیده راحت تر صورت گیرد.
  2. سطح را کامل سنباده بزنید. اگر قسمتهایی منحنی شکل و غیرمعمول می باشد از پدهای سنباده استفاده نمایید تا به راحتی به همه گوشه ها و قسمتهای مخفی دسترسی یابید. درجه ایده آل برای سنباده زنی، 220 درجه می باشد.
  3. اگر گره ای وجود دارد، آن را سطحی سنباده بزنید تا پرز الیاف بلند نشود.
  4. سطح چوب را تمیز نموده تا عاری از گرد و غبار شود.
  5. با استفاده از یک پرایمر در محیطهای مرطوب، منافذ چوب را بپوشانید و زمینه را برای اعمال رنگ فراهم نمایید.
  6. اگر مطمئن نیستید می خواهید سطح چوبتان براق یا مات باشد؛ بهتر است از سطح مات شروع کرده و کم کم به سمت براق بروید.
  7. حداقل دو دست رنگ بسته به دستورالعمل رنگ مصرفی اعمال کنید.

البته مسلم است شما می توانید چوب و وسایل چوبی قدیمی خود را نیز مجددا رنگ بزنید و به خانه خود رنگی تازه ببخشید.

paint new wood3

paint new wood-2