نوسازی و تعمیر درب چوبی
نوسازی و تعمیر صحیح درب چوبی

راهکارهایی برای نوسازی درب چوبی قدیمی که طی سالها در اثر ضربه، خراش و … آسیب دیده و ظاهر نامناسبی پیدا کرده و بازگرداندن زیبایی اولیه آن ارائه شده است

“نوسازی و تعمیر صحیح درب چوبی

 

اگر انقدر خوشبخت باشید که درب ورودی تمام چوب داشته باشید، احتمالا در طول زمان دچار مشکل شده است. با نوسازی و تعمیر آن، شما این شانس را دارید؛ تا تاثیر ویژه ای روی مهمانها و در صورت قصد فروش، روی خریداران بگذارید. مسلما درب ورودی اولین و مهمترین تاثیر را روی شخص بازدیدکننده می گذارد. سایر دربهای ساختمان ممکن است خیلی مهم نباشند، ولی باید حتما تمام چوب باشند و مثل سایر درب ها، تمام موارد نگهداری و نوسازی در موردشان انجام شود. به درب ورودی که طی سالها استفاده شده و در اثر ضربه، خراش، تورفتگی و … دچار آسیب شده و ظاهر کهنه و قدیمی پیدا کرده است؛ نگاه کنید. در زیر راهکارهایی برای نوسازی درب و بازگرداندن زیبایی اولیه آن ارائه شده است:

مرحله اول: جدا نمودن لوازم جانبی از درب اصلی

وسایل جانبی درب از قبیل دستگیره ، صندوق پستی، کلون در و …. را از آن جدا نموده و در صورت امکان وسایل جدید خریداری نموده، زیرا پس از نوسازی و تعمیر درب، اضافه کردن وسایل قدیمی از جلوه و زیبایی آن خواهد کاست.

مرحله دوم: حذف رنگ از سطح چوب با استفاده از محصولات پاک کننده رنگ

برداشتن رنگ درب ورودی، معمولا برای اکثریت افراد مثل کابوس می باشد. سنباده زدن دربهایی که 30 و یا 50 سال پیش رنگ شده اند، با دستگاه سنباده چرخان برای هیچ شخصی تفریح محسوب نمی شود؛ بخصوص که پتانسیل بالایی در ایجاد گرد و غبار سمی دارند؛ بویژه اگر در اوایل دهه 70 با رنگهای مرسوم آن زمان که پایه سرب بوده اند، رنگ شده باشند.

مرحله سوم: آماده سازی درب با استفاده از بتونه

ابتدا درب باید به آرامی با ورق سنباده شماره 120، سنباده بخورد تا هرگونه آثار رنگ و پوسته شدن و … از سطح آن پاک شود. این کار برای اعمال یک دست پرایمر جدید و رنگ فضای خارج مورد نظرتان، شرایط مناسبی را فراهم می آورد. شما می توانید جهت تشابه رنگی برای درب از جنس بلوط، از بتونه بلوطی رنگ استفاده نمایید. همچنین می توانید از فیلرهای پایه وکس استفاده نمایید، که برای اصلاح آسان و سریع چوب و با رنگ طبیعی، مناسب می باشند. بعد از اینکه سنباده زنی به پایان رسید، وقت آن است تا به سراغ حفره ها و فرورفتگی ها بروید. از بتونه ای با کیفیت بالا برای تعمیر و اصلاح عیب های موجود استفاده نمایید. اگر به حفره هایی عمیق برخورد نمودید، سعی نکنید یکباره کل سوراخ را با بتونه پر نمایید. ابتدا نصف سوراخ را با استفاده از بتونه پر نمایید و اجازه دهید تا خشک شود و سطح رویی بتونه را با استفاده از ورق سنباده شماره 120، سنباده زده و مجددا با استفاده از بتونه، کل حفره را پر نمایید. زمانیکه بتونه چوب، بطور کامل خشک شد، ناحیه پر شده را تا زمانیکه با سطح چوبی درب همسطح گردد، سنباده بزنید.

مرحله چهارم: نگهداری درب،  طولانی کردن عمر درب چوبی

اگر احیانا درب چوبی تیمار نشده باشد، می تواند در معرض حمله طیف وسیعی از عوامل مخرب بیولوژیکی از قبیل حشرات، موش، قارچ، کپک و … قرار بگیرد. اگر قبل از اعمال پرایمر، چوب را با استفاده از مواد محافظتی با کیفیت، تیمار نمایید؛ باعث می شود چوبتان در برابر این تهدیدهای بیولوژیکی در امان باشد. زمانیکه از مواد حفاظتی استفاده می کنید، حتما به مدت زمان خشک شدن اعلامی کارخانه توجه نمایید. مواد حفاظتی پایه حلال در چند ساعت خشک می شوند، در حالیکه زمان خشک شدن بطور معمول چند روز می باشد. این به حلال اجازه می دهد تا با تاثیر گذاشتن روی پرایمر و رنگ نهایی، از چوب حفاظت کاملی را به عمل آورد.

مرحله پنجم: پرایمر و رنگ نهایی، انتخاب رنگ مناسب

بعد از اینکه درب چوبی شما، رنگ زدایی شد، سنباده زنی گردید و توسط بتونه، حفره هایش پر و با مواد حفاظتی تیمار شد، آماده بقیه مراحل تکمیلی برای نوسازی می باشد. انتخاب رنگ مناسبی که در برابر رطوبت مقاوم باشد، ضروریست. اگر رنگ ارزانی را انتخاب کنید، ممکن است مجبور شوید کل پروسه را، هر چندسال یکبار مجددا تکرار نمایید. به یاد داشته باشید که چوب محصولی ارگانیک است، که در اثر رطوبت و حرارت دچار تغییر می شود. در نتیجه انتخاب پوشش و رنگ مناسب و انعطاف پذیر از واجبات است.

زمانیکه کار تعمیر و نوسازی درب چوبی شما به پایان رسید، زمان آن است که عقب بایستید و نتیجه کار خود را ببینید. آفرین و خسته نباشید!

old-door