نکاتی در مورد سنباده زنی چوب

نکاتی در مورد سنباده زنی چوب و تاثیر این کار بر کیفیت نهایی رنگ اعمالی بیان گردیده است.

“نکاتی در مورد سنباده زنی چوب” 

بهترین راه برای سنباده زنی و آماده سازی چوب چیست؟

سنباده معمولا وسیله ای ساخته شده از مواد معدنی است، که برای شکل دادن و یا پرداخت سطح چوب استفاده می شود. این اقدام معمولا قبل از پروسه رنگ آمیزی چوب انجام می شود و معمولا شامل پولیش کاری سطح چوب جهت دستیابی به سطحی نرم و تا حدودی صیقلی و یا حتی داشتن سطحی زبرتر جهت جذب بهتر رنگ به کار گرفته می شود. این روزها استفاده از سنباده بسیار رواج یافته و در صنعت های بسیاری (خانگی و یا با تکنولوژی بالا) مورد استفاده قرار می گیرد. این بدین معنی است که سنباده ها در انواع سایزها و اشکال و ترکیبهای متفاوت در دسترس می باشند. سنباده ها در مواردی از قبیل ساب زدن، پولیش کاری، پرداخت سطح، برش، دریل کاری و … مورد استفاده قرار می گیرند. سنباده پوششی با دندانه های ساینده متصل شده به پایه ای انعطاف پذیر مانند کاغذ، پارچه و یا فیلم های پلاستیکی می باشد. ورق های سنباده بهترین نمونه هستند؛ که در انواع درجه ها و با گستره ای از تنوع در اندازه های متفاوتی از دندانه های درشت با 2 میلیمتر ضخامت تا کمتر از 1 میلیمتر یافت می شوند. بعضی سنباده ها برای بعضی کاربری ها مناسب تر می باشند، بعضی برای سنباده کاری با دست و بعضی دیگر برای ماشین کاری (سنباده لرزان یا چرخان، سنباده تسمه ای و یا سنباده های استوانه ای) طراحی و تولید شده اند.

چه سنباده ای انتخاب نماییم؟

مسلما خیلی مهم است که سنباده درستی را برای کار دستی انتخاب نماییم، که به معنی انتخاب درجه و سنباده با دندانه مناسب است. اگر بدانید سنباده ها از چه موادی ساخته شده اند، کمک بزرگی می کند.

4 نوع دندانه سنباده در صنعت کفپوشهای چوبی استفاده می شود:

  1. آلومینیوم اکسید
  2. سیلیکن کاربید
  3. زیکرونیم دی اکسید
  4. دندانه سرامیکی

ورقهای سنباده آلومینیوم اکسید

این سنباده بسیار تیز و از مواد معدنی قالبی است، از طرفی معمول ترین سنباده مصرفی در صنعت چوب می باشد که برای مصارف زیادی استفاده می شود. این تنها مواد معدنی ساینده است که تحت حرارت و فشار تولید شده توسط سنباده زنی چوب، قطعه قطعه می شود. این رفتار، شکنندگی نامیده شده و به شدت مطلوب می باشد. زیرا زمانیکه سنباده می زنید، آلومینیوم اکسید بطور  مداوم لبه های برش خود را نوسازی و تجدید نموده و در مقایسه با سایر مواد معدنی، تیز و برنده باقی می ماند. آلومینیوم اکسید نسبتا ساینده سختی می باشد که بدین معنی است که لبه های آن قبل از قطعه قطعه شدن از بین نمی رود. این سنباده ها بدلیل زبری و شکنندگی بالا، ماندگاری طولانی تر و اقتصادی تری دارند.

ورقهای سنباده سیلیکن کاربیدی

دندانه های سنباده سیلیکن کاربیدی، شکستگی های درشتی ایجاد می کند. به این معنی که به قطعات کوچکتر می شکنند و باعث تیز شدن مجدد دندانه ها می شوند، قبل از اینکه از بین بروند. سنباده های سیلیکن کاربیدی تا زمان مرگشان تیز باقی می مانند ولی عمر کوتاهی دارند. این امر کمترین عامل ارزشمند برای سنباده های تسمه ای می باشد. تنها یک نوع سنباده سیلیکن کاربیدی وجود دارد و از تمام انواع سنباده های آلومینیوم اکسید تیزتر و سخت تر می باشد. این سنباده بهترین انتخاب برای برش مواد سخت مثل رنگ های چوب، پلاستیک و فلز می باشد. این مواد به قدری سخت و شکننده هستند که سنباده زنی چوبهای سوزنی برگ باعث خرد شدن و تجدید لبه های برش آنها نمی شود. گرچه در شروع کار، سریع تر سنباده می زند ولی به همان نسبت هم سریع تر از آلومینیوم اکسید از بین می رود. بطور کلی نیز از آلومینیوم اکسید گران تر است.

ورقهای سنباده زیرکونیوم دی اکسید

زیرکونیا آلومینا در واقع یک آلیاژ است، ترکیبی از زیرکن و آلومینیوم اکسید. رنگی خاکستری دارد و حتی زیر استرس سنباده زنی سنگین، عمری طولانی و ظرفیت برش سریعی دارد. زمانیکه دندانه ها تحت فشار و حرارت شکستند، به قطعات ناهموار و دندانه دار کوچکتر تقسیم می شود. زیرکونیم در مهار حرارت خیلی خوب عمل می کند و به دندانه ها اجازه می دهد برای مدت طولانی تری نسبت به سایر دندانه های معدنی، تیز و برنده باقی بمانند. دوام قابل توجه آن، به ویژه در سختی، سایش و سنباده زنی فلزات مؤثر است و به آن اندازه ای که روی چوب قطعه قطعه می شود، روی فلز این اتفاق نمی افتد. برای سنباده زنی چوب بویژه درجه های درشت آن، بسیار ایده آل است.

ورقهای سنباده دندانه سرامیکی

با سنباده های دندانه سرامیکی، دندانه ها قبل از خراب شدن کامل، به مرور به قطعات ریزی تبدیل می شوند و می شکنند. سرامیک ها در اشکال متنوعی از قالبی و گوه های سنگین و پیچیده تا خرده های ورقه ای یافت می شوند. این سنباده ها نسبت به سایر مواد معدنی، گران تر و از طرفی کمتر معمول می باشند، همچنین بسیار تهاجمی و سخت نیز می باشند. قیمت سنباده های سرامیکی تسمه ای معمولا حدود 50% از سنباده های سیلیکن کاربید تسمه ای بالاتر است. در کارایی این میزان به 2 تا 4 برابر می رسد. میزان کارایی به نسبت دندانه سرامیکی استفاده شده بستگی دارد، در نتیجه مطمئن شوید تا از تولیدکننده بپرسید که هر محصول دقیقا از چه موادی تشکیل شده است. میزان 100 و یا 15 درصد دندانه سرامیکی در سنباده ها، تفاوت چشمگیری ایجاد می کند.

مناسب ترین سنباده برای کار کدام است؟

زمانیکه مناسب ترین و بهترین سنباده را انتخاب می کنید مهم است که مبلغ و ارزش را از  هم جدا نمایید. قیمت هر تسمه برای سنباده های سرامیکی بالاتر خواهد بود، اما ارزش کلی و نهایی به ازای زمان و کار انجام شده بطور محسوسی کمتر خواهد بود.

انتخاب درجه مناسب ورق سنباده

آخرین قطعه پازل، انتخاب صحیح درجه سنباده می باشد. شما نیازی ندارید با زبرترین درجه ای که پیدا می کنید شروع به کار نمایید. باور کنید یا خیر، فقط به علت اینکه سنباده ای به نظر خشن تر می آید، بدین معنی نیست که واقعا همینطور است. وقتی سعی می کنید تا مواد خیلی سختی را پاک نمایید، بهتر است تا روش مخالف را برگزینید. به یک تکه یخ فکر کنید. آیا می توانید آن را با پتک خرد نمایید؟ مسلما نه، هر کسی این کار را کرده باشد اگر بگوید بعد از پتک زدن، یخ سالم مانده، گزافی بیش نگفته است. اما اگر شما ابتدا دور یخ را تراش دهید، به راحتی به آن نفوذ می کنید. زمانیکه با آلومینیوم اکسید سنباده می زنید، همان قاعده رخ می دهد. به جای شروع با سنباده درجه خشن تر، با سنباده دندانه ریز و ملایم تر برای مثال سنباده درجه 80 شروع کنید. متوجه می شوید که سنباده تسمه ای ریزتر، پوشش را راحت تر از بین می برد و بعد از آن شما می توانید به سراغ سنباده با دندانه های زبرتر بروید، تا به پوششی نرم و صاف برسید. این یکی از موارد ضروری ایست و به این معنی است که دیگر مجبور نیستید قبل از رنگ نمودن چوب حتی اگر پیش رویتان کفپوش چوبی، تکه ای از مبلمان چوبی و یا … باشد، سنباده زنی کامل انجام دهید.

در اینجا تعدادی از سوالهای متداول مرتبط با سنباده زنی کفپوش چوبی و … آورده شده است.

چگونه سنباده بزنیم؟

همیشه در جهت الیاف چوب سنباده بزنید نه در خلاف جهت آن. اگر چوبتان زبر است، چندین مرتبه سنباده بزنید تا به سطحی صاف و یکدست برسید. درجه 120 یا 150 به عنوان سنباده نهایی و آخر کار برای پرداخت بیشتر سطوح چوبی قبل از اعمال رنگ، بسیار مناسب می باشد. البته لازم به ذکر است که استفاده از سنباده های با درجه بالاتر از 1000 و نرم بین دستهای اعمالی رنگ، بصورت خیلی ملایم و سطحی که منجر به حذف رنگ نشود؛ در بهبود کیفیت نهایی رنگ اعمالی نیز تاثیر به سزایی دارد.

بهترین ورق سنباده برای چوب چیست؟

 تمام ورقهای سنباده ای که راجع بهشان توضیح دادیم خوب و مناسب عمل می کنند. تفاوت ورقهای سنباده در دوام و قابلیت برش آنها می باشد، در واقع به گونه چوبی، شرایط و اینکه چقدر تلاش می کنید تا رنگ و پوشش فعلی را حذف نمایید؛ بستگی دارد.

sanding wood-2

sanding wood-1