درخت مووینگو (آیان)

مووینگو، چوب با کیفیت از جنگلهای آفریقایی و با نام علمی Distemonanthus Benthamianus می‌باشد و با نامهای Ayan, Ayan movingui, Ayanran, Eyen, Movingui, Satinwood, Nigerian Satinwood نیز شناخته می‌شود.

درخت مووینگو، تنه نسبتا صاف و استوانه‌ای، با ارتفاع حدود 38-30 متر و قطر 1/5-1 متر دارد. مووینگو در در سراسر جنگلهای همیشه سبز غرب آفریقا بویژه در کامرون، غنا و نیجریه به طور گسترده اما به تعداد کم یافت می‌شود. چوب مووینگو، رنگ زرد روشن تا زرد پررنگ متمایل به طلایی زیبایی دارد. برون چوب به رنگ کرم متمایل به زرد و بسیار باریک و  درون چوب زرد لیمویی دارد؛ که در معرض هوادیدگی به رنگ زرد اخرایی تغییر می‌کند و به سمت رنگ تیره‌تر تا تونالیته سبز هم می‌رود. چوب مووینگو (آیان) دارای درخشش و جلای طبیعی بالایی است. در هنگام کار، چوب مووینگو، بو ملایم و اندکی دارد.

چوب مووینگو، چوب با دانسیته بالا و حدود 0/72 گرم بر سانتیمتر مکعب می‌باشد. چوبی بسیار دکوراتیو، موجدار و در یک کلام دارای طرح و نقش زیبا می‌باشد. کار با گونه چوبی مووینگو بسیار مشابه ایروکو می‌باشد. ثبات ابعادی مناسبی دارد. برای مصارف گوناگونی که بویژه از بلوط استفاده می‌شده است، قابل جایگزینی است. از نظر مقاومت با چوب بلوط مقایسه می‌شود. این چوب به آرامی خشک می‌شود و چوبی با دوام می‌باشد و از طرفی کار با آن به هر دو روش دست و یا ماشینکاری نیز، بسیار ساده و آسان است. چوبی با الیاف مناسب و خوب که معمولا دارای نقش پرمگس می‌باشد. بهترین گرده‌بینه‌های درخت آیان، برای روکش استفاده می‌شود؛ و تنها در موارد معدودی برای تبدیل به الوار، اره می‌شود. مووینگو درختی پراکنده‌آوند، با سه حالت الیاف راست‌تار، درهم‌تنیده و موج‌دار است. در برابر پوسیدگی و حمله موریانه چوبی بسیار مقاوم می‌باشد. چسب‌خوری و رنگ‌پذیری بسیار مناسبی نیز دارد.

کاربرد: برای مصارف گوناگونی شامل کابینت، کفپوش چوبی، جعبه‌ی جواهرات، روکش چوبی، مبلمان چوبی، ابزارآلات موسیقی، تخته‌کوبی، چهارچوب در و پنجره، وسایل دکوراتیو چوبی و… قابل استفاده است.

movingui-sealedMOVINGUI_strong_figured38648-01-1000